tiistai 4. huhtikuuta 2017

Kevään ensimmäisiä kylvöjä



Joulukaktus innostui kukkimaan uudestaan. On se ihana, viisivuotiaan kanssa käydään ihailemassa sitä monta kertaa päivässä.

Lauantaina aloitin kylvöt - no ihan ensimmäiset eli kolibrinkukat kylvin jo helmikuussa. Nyt kylvin chiliä 3 lajiketta, paprikaa 3 lajiketta ja tomaattia 6 lajiketta. Tuntuu myöhäiseltä ajankohdalta, mutta ainakin kahtena viime vuonna olen aloittanut ihan samoihin aikoihin. Kun saan taas taimipöydät kuistille, jatkan kylvöjä, keräsalaattia ja kukkia seuraavaksi.

Lajikkeita on paljon, koska olen joskus ostanut lajitelmia joissa on kuuden lajikkeen siemeniä ja lisäksi vielä muutamia lajikkeita yksitellen. Chileistä 'Fresno' on onnistunut minulla joka vuosi ja tuottanut eniten ja suurimmat hedelmät. Paprikoista ainakin 'Mini Bell mix' on tuottanut joka vuosi paljon hedelmiä. Kun ostin siemenet, niistä tuli sekä keltaisia että punaisia, mutta nyt kun olen kylvänyt itse talteen ottamiani siemeniä, hedelmät ovat olleet vain punaisia. Tomaateista minulla on joka vuosi ainakin 'Gardener's Delight' ja jokin pihvitomaatti, yleensä 'Marmande' tai 'Häränsydän'. 'Tigerella' on hauskan näköinen, mutta käytössä mielestäni hankala: paksu kuori ja vetinen sisus, sen siemenet loppuivatkin onneksi, en kasvata tämän kesän jälkeen. 'San Marzano 2' oli minulla ensimmäisenä vuonna jotenkin kuiva ja ontto, mutta kylvin sitä seuraavanakin vuonna ja silloin se oli ihan erilainen, mehukas ja maukas. 'Ildi' on keltainen kirsikkatomaatti joka tekee hedelmiä todella paljon. Kukkatertut ovat aivan valtavia, niitä on pakko harventaa rajusti, koska kaikki kukat eivät jaksa kukkia ja tehdä hedelmiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti