perjantai 29. toukokuuta 2015

Kalsaripipo ja muuta kierrätystä

Tytön pitkikset kävi pieneksi ja oli menossa matonkuteeksi ja ihasteltiin vielä kivaa kuviota, jolloin tyttö kysyi tulisko siitä pipo. Ja tulihan siitä, ja muistin jopa tarkistaa että kuvion taskut tulee oikein päin. Se olikin hyvä idea: teen varmaan itselle ja miehelle muutaman arkipipon jossakin vaiheessa, ainakin metsurinkypärän alle tarvii joskus pipon ja ne Husqvarnan mainospipot ainakin on venyneet muutaman käytön jälkeen ihan pilalle. 


Aikaisemmin olen tehnyt sauman vierestä kuluneista omista pitkiksistä 100 cm kokoisia pitkiksiä, ja T-paitojakin olen kokeillut tehdä. Ihan täydestä menee varsinkin kun käyttää kahta väriä, muutenkin tehdään vaatteita paloista.


Itselleni tein lakin vanhasta alakouluaikaisesta hameestani, jota olin säästellyt kivan kankaan takia. Lapset nauroi kun näki tämän lakin mun päässä, kuulemma etsivälakki. Ehkä niille tuli joku Sherlok Holmes mieleen. Ei tämä nyt ihan täydellisesti onnistunut, mutta kyllä sillä kelpaa huitoa paarmoja kesällä kasvimaalla. Kaavan sain joskus ompelupiiristä ja se näyttää samanlaiselta kuin yksi lakki minkä olen joskus saanut ja on sopiva, mutta kuitenkaan tästä ei tullut yhtä hyvä, se on niin pienestä kiinni. Mun mielestä lakki ei ole helppo tehdä, ja ainakaan sitä ei saa ihan pienestä kankaanpalasta tehtyä, tähänkin meni se koko hame.


Leipäpussipussi tuli vanhan lakanan reunasta. Molemmissa päissä on aukko kuminauhalla ja yläpäässä vielä nauha mistä pussin voi laittaa roikkumaan. Ompelukoneella saa ommeltua kirjaimia, mutta se vaatii vielä vähän harjoitusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti